عصر کرد

آخرين مطالب

جرئیات احداث پروژه ریلی همدان - سنندج | راه‌آهن سنندج را کدام دولت ساخت؟ اقتصادی

جرئیات احداث پروژه ریلی همدان - سنندج | راه‌آهن سنندج را کدام دولت ساخت؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد -   راه‌آهن همدان سنندج در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان کردستان به بهره‌برداری رسید. در این میان، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم مدعی شده است که عملیات اجرایی این پروژه راه‌آهن به طول 151 کیلومتر از 18 اردیبهشت 1396 آغاز و تا پایان دولت دوازدهم یعنی 30 شهریور 1400 بالغ‌بر 144 کیلومتر آن تحویل شده است.
با این حساب، دولت سیزدهم موظف بوده 7 کیلومتر باقیمانده را تا پایان آذر 1400 تکمیل و بهره‌برداری از کل پروژه را تا پایان سال آغاز کند؛ اما حالا با 2 سال تأخیر و 1900 میلیارد تومان هزینه اضافه، این پروژه را به‌عنوان یک دستاورد بزرگ افتتاح کرده است.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که هم در دولت دوازدهم و هم در دولت سیزدهم متولی پروژه ریلی همدان – سنندج بوده، اظهارات آشنا را غیرکارشناسی و احتمالاً ناشی از بی‌اطلاعی از نحوه احداث خطوط ریلی دانسته است؛ اما اصل ماجرا چیست؟
خادمی چندین سال است که مدیرعاملی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور را بر عهده دارد و حتی با تغییر دولت‌ها و وزاری راه و شهرسازی، توانسته است این جایگاه را حفظ کند. با این حساب، او بهتر از هر کسی از زیر و بم همه پروژه‌های زیرساختی کشور به‌خصوص در یک دهه اخیر اطلاع دارد و جزئیاتی که می‌دهد می‌تواند فصل الاخطاب باشد.
خادمی در واکنش به اظهارات مشاور رئیس دولت دوازدهم در مورد آماده بودن بخش عمده پروژه راه‌آهن همدان – سنندج به تسنیم گفته است: پروژه راه‌آهن تهران-همدان-سنندج به طول 420 کیلومتر در قالب یک ردیف اعتباری از سال 85 در برنامه کاری قرار گرفت و متعاقب آن از سمت سنندج، ساخت قطعات یک و 3 و از سمت همدان به تهران نیز عملیات زیرسازی به‌صورت هم‌زمان شروع شد.
او می‌افزاید: با توجه به این‌که مسیر ریلی تهران-همدان به طول 270 کیلومتر در اولویت اجرایی جهت اتصال از مرکز خطوط ریلی به همدان قرار داشت، طی سال‌های 90 تا 96 ساخت این خط ریلی در اولویت قرار گرفت و منابع اعتباری نیز برای اتمام خط آهن تهران به همدان هزینه شد. در ادامه،
خط آهن تهران-همدان در سال 96 افتتاح شد و در همان سال‌ها قطعه همدان به سنندج باوجود فعالیت زیرسازی، به دلیل نبود منابع مالی با روند بسیار کندی ادامه پیدا کرد. به گفته او، وجود برخی سازه‌های نیمه‌کاره ساخته شده در این پروژه که در دولت سیزدهم تکمیل شد، بیانگر رها شدن پروژه در دولت قبل است.
آن‌گونه که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: پس از افتتاح خط آهن تهران- همدان، فعالیت در محدوده همدان-سنندج با روند اعتباری کُند آغاز شد؛ چراکه در آن زمان نیز اولویت تکمیل پروژه‌ها با خط آهن رشت و کرمانشاه بود. به همین دلیل در دولت قبل صرفاً زیرسازی خط آهن همدان-سنندج انجام شد و هیچ‌کدام از تقاطع‌های غیرهمسطح پروژه ساخته نشده بود؛ این در حالی است که در دولت سیزدهم 46 تقاطع غیرهمسطح در 150 کیلومتر خط آهن مذکور احداث شده که در نوع خود این حجم عملیات بی‌نظیر بوده است.
خادمی می‌افزاید: هیچ‌کدام از ایستگاه‌های بین راهی خط آهن همدان-سنندج هم در دولت قبل ساخته نشده و علاوه بر این 30 کیلومتر خطوط ایستگاهی پروژه نیز احداث نشد. همچنین جوشکاری، بالاست ریزی در 3 مرحله، رلواژ در سه مرحله برای رسیدن به‌سرعت سیر قطار در طرح، ایستگاه‌های بین راهی و تکمیل ایستگاه سنندج همراه با ساختمان‌های صنعتی و محوطه‌سازی انجام نشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تمام این کارها به همراه ساخت ساختمان‌های خدماتی مورد نیاز (مانند پاسگاه پلیس راه‌آهن) در دولت سیزدهم اجرایی شده و نصب 108 سوزن در مسیر، فیبر نوری، ایمن‌سازی، سیستم‌های ارتباطی، انتقال دیتا و... نیز تمام طی 2 سال اخیر اجرایی شده است.
در آن‌سوی ماجرا، طبق اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم، در انتهای دولت قبل حدود 500 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران ازجمله بدهی سنگین 400 میلیارد تومان بابت دریافت ریل قرضی به ذوب‌آهن اصفهان داشتیم که باعث توقف تکمیل پروژه در دولت قبل شده بود؛ اما در دور اول سفر هیئت دولت سیزدهم به استان کردستان مقرر شد با تخصیص 1200 میلیارد تومان اعتبار ضمن پرداخت بخشی از مطالبات کارهای نیمه‌تمام، خط آهن همدان-سنندج به اتمام برسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با تأکید بر اینکه «با اقدامات دولت سیزدهم، امروز شاهد بهره‌برداری از خط آهن همدان-سنندج هستیم» درباره اظهارات غیرکارشناسی ی حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس دولت دوازدهم درباره تکمیل بخش اصلی این پروژه در دولت دوازدهم و ...، می‌گوید: به نظر می‌رسد کسی که این موضوع را مطرح کرده هم از آخرین روند اطلاع نداشته و هم این‌که از نحوه احداث خطوط ریلی بی‌اطلاع بوده است، ازاین‌رو، ادعای او درباره نحوه و وضعیت ساخت خط آهن همدان-سنندج غیرکارشناسی است.
کد خبر 804038 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار سنندج دولت سیزدهم

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/752799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبرنگار روس: نمایشگاه کتاب از منظم‌ترین نمایشگاه‌هایی است که دیده‌ام

رد اعتراض نکونام به شکایت فولاد

هاشمی: 100 میلیارد به فوتبال دادیم و نباید اشتباهات قبل تکرار شود

آرسنال ستاره پرطرفدار را از رئال و لیورپول ربود!

نفرات برتر مسابقات جودو جوانان کشور مشخص شدند

غیبت ستاره میلان در فینال

اولین هت‌تریک نیمار در لباس بارسلونا

غیرمنتظره‌ترین امتیاز سپاهان از سمت هوادار!

شبیه‌سازی دیدار جذاب اینتر - بارسلونا با لگو

7 بازیکنی که سنگینی بار تیمشان را به تنهایی به دوش می کشند!

شیوه خاص برای انتقال نکات تاکتیکی

محکومیت 12 میلیاردی به سود ساکت الهامی

پنج زن سینماگر ایران باید محاکمه شوند و شلاق بخورند

تشکیل سالن سینما کنار مانیتور وی‌ای‌آر!

پشت‌صحنه لحظه روبرو شدن بهتاش با خرس در پایتخت7 | ببینید چطور نفس کم آورد + ویدئو

نماینده دانشگاه ادیان و مذاهب در استان کردستان منصوب شد

سیاست پولی یکی از عناصر مهم و تاثیرگذار بر اقتصاد کلان است

تفکر و اندیشه‌های بزرگ رمز پایداری خدمات بانک صادرات ایران به اقتصاد کشور است

قوانین مبهم، سرمایه‌های ناپایدار

صفحه اول روزنامه های کرمانشاه شنبه 20 اردیبهشت ماه

جدول زمانی قطع برق استان کرمانشاه در روز شنبه 20 اردیبهشت منتشر شد

استقرار تیم سیار انتقال خون کرمانشاه در پاوه و دانشگاه صنعتی کرمانشاه

وحدت و همدلی، پایه‌های استوار پیشرفت و اقتدار ملی

وبینار آموزشی تازه‌های سلامت در ارولوژی و سالمندی برگزار شد

تأمین مسکن و اشتغال معلولان کردستانی در اولویت کار بهزیستی

61 میلیارد تومان فروش در سه روز اول نمایشگاه کتاب

آقامیرزایی برنز گرفت

مشکلات دختر دونده کم‌بینا: پیست تمرینم مثل سیمان است

شروع رسمی تیم ملی زنان برای جام ملت‌ها

زبیگنیو بونیک: حذف بارسلونا به خاطر اشتباه فلیک بود

تغییر موضع میلان؛ به کونسیسائو اعتماد داریم

کشتی روی موج تختی

آخرین وضعیت سه بازیکن مصدوم استقلال

ستاره‌های فولاد در ژاپن به یاد سید!

مهاجم تیم‌ملی ایران آماده جدال با یووه و سیتی

انتقال غیرمنتظره؛ آزمون مقابل من‌سیتی و یوونتوس!

شتاب بیمه دی در مسیر هوشمندسازی و ارتقاء خدمات پس از فروش

پیش‌بینی ناپایداری‌های جوی در ارتفاعات هرمزگان / دریا در وضعیت نسبتاً پایدار

پرداخت تسهیلات اشتغال و کارآفرینی به ایثارگران 124 درصد افزایش داشته است

سردار و ترانه‌خوانی در ابوظبی پس از پوکر قهرمانی: بالا بالا بالا!

فرزاد آشوبی : سپاهان برای فصل‌های بعد یک مدعی قوی قهرمانی است

در کلاس‌های جواد خیابانی چه می‌گذرد

فرزاد آشوبی : مطرح شدن نام ماتزاری تمرکز کادر فنی استقلال از بین برده است

عکس یادگاری قلعه‌نویی به همراه تیم پیشکسوتان در حاشیه بازی خیریه در کیش

سیوهای برتر دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 25-2024

دلایل موفقیت تراکتور از زبان فرزاد آشوبی

استقلال به خاطر خودش بازی کند نه پرسپولیس

فرزاد آشوبی: چرا ماتزاری دائما در حال لینک شدن به تیم‌های مختلف است!

گلری که 6 گل از تراکتور خرید!

بررسی نهایی محل جشن قهرمانی تراکتور